Ο Γιώργος Μουλουδάκης διδάσκει κιθάρα στο Ωδείο Athenaeum

 

Μουσικός, ποιητής, συγγραφέας, δοκιμιογράφος, σολίστ στην κλασική κιθάρα, ο μουσικός

για τον οποίο ο Μάνος Χατζιδάκις έγραψε το μοναδικό του έργο για κιθάρα (Σουίτα για

κιθάρα, σε έξι μέρη), γεννήθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης και έχει στο ενεργητικό του

πλούσια δισκογραφία με σόλο ρεπερτόριο και συνεργασίες με μουσικούς (Στέλλα Γαδέδη,

Άρης Χριστοφέλλης, Katrin Zenz, Έλενα Παπανδρέου, Γιάννης Μαυρίδης, Σαββίνα

Γιαννάτου, κ.α.) και συνθέτες (Νίκος Μαμαγκάκης, Θεόδωρος Αντωνίου, Γιάννης

Ιωαννίδης, Γιώργος Κουρουπός, Γιώργος Κουμεντάκης, Νίκος Κυπουργός, Βαγγέλης

Μπουντούνης, κ.α.), που μέσα απ’ την κοινή τους εργασία παρήγαγαν σημαντικά για το

ρεπερτόριο του οργάνου έργα, έργα που του αφιερώθηκαν.

 

Τιμάται με το χρυσό μετάλλιο του Διεθνούς Καλλιτεχνικού Κέντρου Athenaeum, που για

πρώτη φορά δίδεται σε κιθαριστή, συνεργάζεται σε ζωντανό μουσικο-θεατρικό διάλογο με

τον σκηνοθέτη-ηθοποιό Λευτέρη Βογιατζή (παραγωγές της Ορχήστρας των

Χρωμάτων/θέατρο Αλίκη και Ελληνικά Φεστιβάλ) και με τον ποιητή Ευγένιο Αρανίτση σε

μιούζικαλ για παιδιά, γράφει μουσική για το θέατρο και τον κινηματογράφο, μεταγράφει

και επιμελείται μουσικών εκδόσεων, διδάσκει σε σεμινάρια και αρθρογραφεί.

 

Ήδη απ’ το 1996, και σε συνεργασία με το Studio 19, εγκαινιάζει μια περίοδο χρήσης

πολυμέσων, σε παραστάσεις όπως Faust (Λονδίνο, Purcell Room-Queen Elizabeth Hall), City

1>live (Θέατρο Σφενδόνη, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, Μέγαρο Μουσικής

Θεσσαλονίκης), Ιστορία του Ματιού και Ημερολόγιο ενός Άλλου (Δαΐς, Τριανόν, Beton7,

Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας, κ.α.), σε δική του μουσική και ποίηση, καθώς και Ριζίτικα-ο

κύκλος της ζωής στην Κρήτη, (παραγγελίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής), παραστάσεις που

ορίζουν ένα νέο πλαίσιο στην αντιστικτική χρήση ήχου-λόγου-εικόνας-μουσικής.

 

Επί πολλά έτη συνεργάτης του Μάνου Χατζιδάκι, παρουσιάζει τις πρώτες εκτελέσεις του

συνόλου του με πρωταγωνιστή την κιθάρα έργου του, ενώ συμπράττει ως σολίστ με την

Ορχήστρα των Χρωμάτων, την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, την Συμφωνική Ορχήστρα της

ΕΡΤ την Ορχήστρα της Πάτρας, με μαέστρους τον Μίλτο Λογιάδη, τον Λουκά Καρυτινό, τον

Δημήτρη Μποτίνη, τον Θεόδωρο Αντωνίου, κ.α. Ανάμεσα στις πρώτες εκτελέσεις έργων του

Χατζιδάκι συγκαταλέγεται και το Blue, το μοναδικό του έργο για κιθάρα και ορχήστρα, του

οποίου την πρώτη ζωντανή παρουσίαση έκανε με την Ορχήστρα των Χρωμάτων και τον

Μίλτο Λογιάδη, το 1998 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, και έκτοτε σε δεκάδες συναυλίες,

με τον Μίλτο Λογιάδη και τον Λουκά Καρυτινό με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ.

Παράλληλα έφτιαξε -σε συνεργασία με τον Νίκο Κυπουργό και πάνω σε οδηγίες του

συνθέτη- μια συντετμημένη εκδοχή του έργου, την Σουίτα Blue, για κιθάρα και ορχήστρα.

 

Έχει παρουσιάσει σε Διεθνή Φεστιβάλ τις πρώτες εκτελέσεις έργων που του αφιερώθηκαν

και έχει σχεδιάσει και εγκαινιάσει στο Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum, στις

Αρχάνες, στην Μακρινίτσα Πηλίου και στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, το

διαρκές του σεμινάριο, που με αφορμή την μουσική εμβαθύνει στην λειτουργική σχέση

τέχνης-καθημερινότητας, ένα διαδραστικό εργαστήρι που το 2019 κατέγραφε 120 ημέρες

φιλόδοξης ενασχόλησης με θραύσματα μουσικών μύθων.

 

Παρουσίασε σε μια πρώιμη στιγμή το Romancero Gitano του Μίκη Θεοδωράκη, με τον

πρωταγωνιστικό του στην κιθάρα ρόλο, και περιόδευσε σε Βέλγιο και Ολλανδία με την

Σ.Γιαννάτου με έργα Λ.Πλάτωνος και Ν.Μαμαγκάκη. Ο Μαμαγκάκης γράφει μια επταμερή

σουίτα για αυτόν και του την αφιερώνει. Την ίδια εποχή βρίσκεται με τη Νένα Βενετσάνου,

στην Οδησσό. Συμμετέχει σε συναυλίες και ηχογραφήσεις έργων των Γιώργου Κουρουπού,

Θεόδωρου Αντωνίου, Γιάννη Ιωαννίδη, Γιώργου Παπαδάκη, Σάββα Ζάννα, Βαγγέλη

Μπουντούνη, Ηλία Ανδριόπουλου.

 

Το 1996 κυκλοφορεί το πρώτο του άλμπουμ, με έργα αφιερωμένα στον ίδιο (Μικρή

αναφορά στον Μάνο Χατζιδάκι, Σείριος 1996), άλμπουμ που περιέχει και το μοναδικό έργο

του Χατζιδάκι για σόλο κιθάρα. Ο Θεόδωρος Αντωνίου γράφει γι’ αυτόν το έργο του

Fantasia in memoriam και του το αφιερώνει.

 

Έρχεται στο Λονδίνο με προσκλήσεις του Greece in Britain. Με τη Στέλλα Γαδέδη το 1998,

(Ανατολή-Δύση, δρόμοι παράλληλοι), σε έργα για φλάουτο και κιθάρα και με το Studio 19

το 2000, με την μουσική του για την βουβή ταινία Faust του F.W.Mournau, που

παρουσιάζεται στο Purcell Room/Southbank, με ένα νέο, πρωτοποριακό για την εποχή,

σύστημα ηχητικής προβολής, με ήχο surround που διαμορφώνεται σε πραγματικό χρόνο

μέσω Η/Υ. Την ίδια εποχή παρουσιάζει μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων Έλληνες

συνθέτες σε διεθνή φεστιβάλ, στην πλειοψηφία τους έργα που γράφτηκαν για αυτόν.

 

Το 1997 ηχογραφεί με τη Στέλλα Γαδέδη το έργο Διάλογοι του Θόδωρου Αντωνίου (Όνειρο

για δύο- Lyra) για φλάουτο και κιθάρα, και το 1998 με την K.Tzenz το έργο του Γιάννη

Ιωαννίδη Preludio-Aria-Finale (Yannis Ioannidis-Chamber Music I, AMS).

 

Το 2001 εκδίδει το άλμπουμ Η Γιορίντε, ο Ακροβάτης και η Κουκουβάγια με τρεις νέες

σουίτες για κιθάρα (Lyra-musurgia 2001), εκδίδει το 16μερές έργο του Ο νέος και η

κουκουβάγια και επιμελείται τις εκδόσεις των έργων του Ν. Κυπουργού Εννέα μουσικές

εικόνες για κιθάρα και του Γ. Κουμεντάκη Σουίτα των αδερφών Γκρίμμ, που γράφτηκαν γι’

Αυτόν.

 

Το 1999, 2000 και 2004 γράφει τις μουσικές για τις μεγάλου μήκους ταινίες των

Πλούταρχου Καϊτατζή, Δημήτρη Λιακόπουλου και Διαμάντη Λεβεντάκου, που γίνονται σε

συμπαραγωγή με το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

και κυκλοφορούν σε DVD από το ΙΜΕ.

 

Το 2004 παρουσιάζει σε συνεργασία με το Studio 19 την multimedia τριλογία Ιστορία του

Ματιού, όπου για πρώτη φορά χρησιμοποιεί midi κιθάρα, με ζωντανή διαμόρφωση

πολλαπλών ηχητικών παραμέτρων και ταυτόχρονες προβολές βίντεο. Προάγγελος της

τριλογίας υπήρξαν οι Δοκιμές με Θ. Αμπατζή, Δ. Καμαρωτό, Γ. Κουμεντάκη, Γ. Μουλουδάκη.

Ακολούθησε η παράσταση Shortcuts για σόλο κιθάρα με αντίστοιχες ηχητικές

διαμορφώσεις, και το βραχύβιο ηλεκτρονικό σχήμα ZipUnzip V.4. Την ίδια χρονιά γράφει τη

μουσική, τους στίχους και, σε συνεργασία με τον Θράσο Καμινάκη, το κείμενο του

θεατρικού έργου Νύχτα στην Ερημόμηλο.

Το 2007 παρουσιάζει με το Studio 19 και τη Στέλλα Γαδέδη την παράσταση City 1>live,

πάνω σε μουσικές του ρεπερτορίου για φλάουτο και κιθάρα, με σχεδιασμό ήχων και

εικόνων απ’ το Studio 19, παράσταση που κυκλοφορεί σε άλμπουμ απ’ τον Σείριο.

 

Το 2008 ολοκληρώνοντας την συνεργασία του με τον Άρη Χριστοφέλλη, εκδίδει το

άλμπουμ Canciones al Arbor del Olvido (Σείριος 2008), με ισπανόφωνα τραγούδια απ’ όλο

τον κόσμο διασκευασμένα απ’ τον ίδιο, και έργα για σόλο κιθάρα. (Στα Σεφαραδίτικα

συμμετέχει στο φλάουτο η Σοφία Καμβύση και στην νέα εκδοχή του Ματωμένου Γάμου του

Μ.Χατζιδάκι, φτιαγμένη απ’ τον Γ.Μουλουδάκη, o Vanjel Nina στο τσέλο.) Την ίδια χρονιά

παρουσιάζει τις μουσικές του για το θεατρικό έργο της Μariana Κatulas-Brsalovits

Λαβύρινθοι-ταξίδι στην Πράγα και για το Ανάποδο ποδήλατο της Άλκηστης Χαλικιά, και

γράφει τα κείμενα για την παράσταση Το καλοκαίρι με την Όλγα, πάνω στα Childrens’ Songs

του Keith Jarett.

 

Τα πολυμέσα, σε συνεργασία με το Studio 19 ολοκληρώνουν εκείνη την περίοδο.

Ακολουθεί η αναζήτηση ενός πολυεργαλείου-όχημα έργων όχι αμιγώς μουσικών, που για

πρώτη φορά δοκιμάζεται στο ανοιχτής έκτασης Ημερολόγιο ενός Άλλου (2010-11, σε

παραγωγή της Ορχήστρας των Χρωμάτων, ΤΡΙΑΝΟΝ, θέατρο ΔΑΪΣ και Beton7), με κείμενα

και μουσικές δικά του, προβολές βίντεο και κειμένων, προετοιμασμένους ήχους και ένα επί

σκηνής ηλεκτρονικό κουαρτέτο (Γ.Μουλουδάκης, Χ.Κανελίδης, Μ.Σουλάκης, Γ.Λελούδας).

 

Θα ακολουθήσει μια επιστροφή στη δική του Κρήτη μέσω της παράστασης Ριζίτικα-ο

κύκλος της ζωής στην Κρήτη (2012), σε παραγγελία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου

συνθέτει τα κείμενα, το ηχητικό σκηνικό και την μουσική, στηριγμένος σε θραύσματα

ηχογραφήσεων του Samuel Baud-Bovy στην Κρήτη του 1950, και ηχογραφήσεων του 1930

απ’ το αρχείο Μερλιέ, και τα παρουσιάζει με τρεις παραδοσιακούς τραγουδιστές, την Νίκη

Ξυλούρη, την Ειρήνη Δερέμπεη και τον Νίκο Κατριτζιδάκη, και με κιθάρα, μπεντίρ, βιόλα

ντα γκάμπα, αναγεννησιακή λύρα, λάφτα, μπάσο φλάουτο και φιαμπόλι.

Μετά την αποχώρηση της αρχιμουσικού, συνιδρύτριας και διευθύντριας του Athenaeum

Λούλης Ψυχούλη, πήρε τιμητικά τη θέση του Γ.Γ. του Δ.Κ.Κ. Athenaeum, που σε συνεργασία

με το Υπουργείο Πολιτισμού διοργανώνει τον Διεθνή Μουσικό Διαγωνισμό Grand Prix

Maria Callas, έναν φημισμένο 40ετή θεσμό.

 

Είναι μόνιμος συνεργάτης του διαδικτυακού περιοδικού Λόγου και Τέχνης Χάρτης

(www.hartismag.gr) (65 άρθρα ως τον Μάρτιο του 2024), ενώ κείμενά του αναρτώνται στον

διαδικτυακό χώρο “Οι Γαλάζιες Φάλαινες της Μουσικής”

(http://yorgosmouloudakis.wordpress.com) (199 άρθρα, ως τον Μάρτιο του 2024).

 

Το 2015 κυκλοφορούν απ’ τις εκδόσεις Γαβριηλίδης τρεις ποιητικές του συλλογές.

Το 2018 η Εθνική Λυρική Σκηνή παρουσιάζει σε 4 παραστάσεις την πρώτη ζωντανή

εκτέλεση των 15 Εσπερινών του Μάνου Χατζιδάκι, με την δική του υπογραφή στην

μεταφορά των μερών της κιθάρας, και με την σύμπραξη των Γιώργου-Εμμανουήλ

Λαζαρίδη, Χάρη Κανελίδη, Γωγώς Ξαγαρά και Χρήστου Κομισόπουλου. Η παράσταση

επαναλαμβάνεται τον Απρίλιο του 2022, στο Μουσείο της Ακρόπολης, στο πλαίσιο του 1 ου

Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής της Ε.Λ.Σ., με τον Θοδωρή Τζοβανάκη στο πιάνο, τον

Χάρη Κανελίδη στην 2 η κιθάρα, την Γωγώ Ξαγαρά στην άρπα και τον Νίκο Τσουκαλά στο

κοντραμπάσο.

 

Το 2021 η Εθνική Λυρική Σκηνή κάνει την παραγωγή του διαδικτυακού του ρεσιτάλ, που

ανεβαίνει στο 5ο Διαδικτυακό Φεστιβάλ, και, με ευθύνη του Κωνσταντίνου Ρήγου, γίνεται

στην συνέχεια η βάση για 12 νέες χορογραφίες του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

 

Το 2022, παρουσιάζει με το studio 19 και τη Σοφία Χίλλ τη μουσική παράσταση πολυμέσων

Σκοτεινή Πλευρά της Μνήμης/η Προκυμαία, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας

«Αρέθουσα» και το 2023 την παράσταση “Και η φωνή αυτού ως φωνή υδάτων

πολλών”/μια Αποκάλυψη, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης, και τα δύο

στο πλαίσιο του θεσμού Όλη Ελλάδα ένας Πολιτισμός, του ΥΠΠΟ. Οι παραστάσεις κάνουν

για πρώτη φορά χρήση ενός διαδραστικού συστήματος πολλαπλών προβολών ήχου και

εικόνας, ζωντανή μουσική με -σε πραγματικό χρόνο- διαμόρφωση ηχητικών παραμέτρων

και ψηφιακή/δρώσα ηθοποιό. Το 2023 παρουσιάζει με τον Γιάννη Μαυρίδη ένα απαιτητικό

πρόγραμμα με σημαντικά έργα του ρεπερτορίου για βιολί και κιθάρα.

 

Αποσπάσματα έργων του και ηχογραφήσεών του υπάρχουν στο κανάλι

https://www.youtube.com/user/ymoul και https://soundcloud.com/yorgos_mouloudakis

και κείμενά του στο https://yorgosmouloudakis.wordpress.com , https://www.hartismag.gr

καθώς και https://www.facebook.com/YorgosMouloudakis.page

Διδάσκει στο Athenaeum, όπου και το διαρκές του σεμινάριο, και στο Δημοτικό Ωδείο

Πατρών.

 

Ως εδώ δισκογραφία

-Μικρή αναφορά στο Μάνο Χατζιδάκι (ΣΕΙΡΙΟΣ 1996)

-Όνειρο για δύο (LYRA 1997)

-Yannis Ioannidis – Chamber Music I (AMS 1998)

-Παιδιά είμαστε τότε (Ι.Μ.Ε. 1999).

-Το κερί που δε σβήνει (Ι.Μ.Ε. 2000).

-Η Γιορίντε, ο ακροβάτης και η κουκουβάγια (LYRA-MUSURGIA 2001)

-City 1 (ΣΕΙΡΙΟΣ 2004)

-Ονειρεύτηκα την Ελλάδα (Ι.Μ.Ε. 2004).

-Master Class-μισός αιώνας έλληνες κιθαριστές (Corifeo 2006)

-Πες το με μια κιθάρα ΙΙ (IRIDA 2008)

-Canciones al Arbol del Olvido (ΣΕΙΡΙΟΣ 2008)

-Το ανάποδο ποδήλατο (Νέα Γενιά Ζηρίδη 2008)

-Έλληνες κιθαριστές ερμηνεύουν Έλληνες συνθέτες (TAR- timbro 2009)

-Υπό έκδοση, ένα τρίτο άλμπουμ με έργα για φλάουτο και κιθάρα, με την Στέλλα Γαδέδη

στο φλάουτο.

 

Μουσικές εκδόσεις

-Γιώργου Μουλουδάκη, Ο νέος και η κουκουβάγια (Εκδόσεις PanasMusic)

-Νίκου Κυπουργού, 9 Μουσικές εικόνες για κιθάρα (αφιερωμένο στον Γ.Μ.). Επιμέλεια-

δακτυλοθεσία : Γ.Μ. (Εκδόσεις PanasMusic)

-Γιώργου Κουμεντάκη, Σουίτα των αδερφών Γκριμμ (αφιερωμένο στον Γ.Μ.). Επιμέλεια-

δακτυλοθεσία : Γ.Μ. (Εκδόσεις PanasMusic)

-Μάνου Χατζιδάκι, Σουίτα για κιθάρα (αφιερωμένο στον Γ.Μ.). Επιμέλεια, δακτυλοθεσία :

Γ.Μ. (υπό έκδοση)

 

Έργα του, μεταγραφές και επιμέλειες σε εκδόσεις άλλων

-Ε.Ασημακόπουλου, Το βιβλίο της κιθάρας Ν. 10 (εκδόσεις Φ.Νάκας), με το έργο του

Γ.Μουλουδάκη Παράξενο τραίνο

-Ε.Ασημακόπουλου, Το βιβλίο της κιθάρας Ν. 8 (εκδόσεις Φ.Νάκας), με τα έργα του Νίκου

Κυπουργού Amor και Γιώργου Κουμεντάκη Επινέφελος Αινειός, σε μεταγραφές, επιμέλεια

και δακτυλοθεσία Γ.Μουλουδάκη.

 

Άλλες εκδόσεις

-Γ.Μουλουδάκη, Σημειώσεις στο περιθώριο προαναγγελθέντος αρραβώνος. Περιοδικό

Πόρφυρας, τεύχος 122, Ιανουάριος-Μάρτιος 2007/ αφιέρωμα στον Ευγένιο Αρανίτση.

-Γ.Μουλουδάκη, Τα πρόσωπα είναι τοπία (εκδόσεις Γαβριηλίδης, 2015). Περιέχει τις

συλλογές: 12 πενθούσες θαλασσογραφίες, Το μέσα παράπονο, Τα πρόσωπα είναι τοπία.

 

Ηλεκτρονικές δημοσιεύσεις

-Στο περιοδικό Χάρτης (www.hartismag.gr), 65 άρθρα ως τον Μάρτιο του 2024.

-Στην ιστοσελίδα Οι Γαλάζιες Φάλαινες της Μουσικής

(https://yorgosmouloudakis.wordpress.com), 199 άρθρα, ως τον Μάρτιο του 2024.